پرچم جمهوری اسلامی ایران
   
 
    • آیت‌الله؛ فاتحِ اندیشه

      آیت‌الله؛ فاتحِ اندیشه

      آیت‌الله؛ فاتحِ اندیشه

      درگیر و دار اینم که مادح خورشید مداح خود است یا خود ثنا گفتن من ترک ثناست.
      چندکلمه‌ای به مناسبت چندمین حضور حضرت آیت‌الله قائم‌مقامی در دفتر مطالعاتِ اسلامی مرکز ملی فضای مجازی


      آیت‌الله؛ فاتحِ اندیشه

      مجتبی نیازی

      درگیر و دار اینم که مادح خورشید مداح خود است یا خود ثنا گفتن من ترک ثناست.
      چندکلمه‌ای به مناسبت چندمین حضور حضرت آیت‌الله قائم‌مقامی در دفتر مطالعاتِ اسلامی مرکز ملی فضای مجازی


      إنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُبِینًا؛ آیت‌الله همه‌ش فتح است. تقلیل نظرات او به یک مشرب و مکتب فلسفی تمام نیست. او خود مکتب دارد؛ مکتب فتح؛ او همه‌چیز را فتح می‌بیند.حتی حضورش و حالات چهره‌اش هم یادآور فتح است.قد رشید، لرز‌ه‌هایی به تنش هست که احتمالا عمق حکمت لرزه به‌تنش انداخته نه پیری و میان سالی؛ احتمالا شوق لحظه‌های فتح بدنش را لرزانده نه کهن سالی. آن عصا؛ آن عمامه؛ آن عینک شبه روشنفکری؛ آن ریش‌های سنتی. همه همه یاد‌آور فتح است. فتح مبین.

      او در رابطه با سینما و فضای مجازی و رسانه نظریه واحدی دارد؛ نظریه فتح. سه نظر در رابطه با این‌ها وجود دارد: «یا ابزار است و سکولار؛ یا ذات مایل دارد و مایل به باطل؛ یا آن‌که ذات مایل دارد و مایل به حق.»
      نظرش به سومی‌ست. می‌گوید کفار بدبخت این‌هارا می‌سازند؛ زیرساخت‌ش را آماده می‌کنند و حقی برای حقوق مومنین اضافه می‌کنند؛ حق حاکمیت و حکمرانی بر این پدیده‌ها. او می‌گوید اصلا ابزار بلاغ ابزار اسلام است؛ یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ. بلغ هرچه حق است و پاک کن سیاهی‌ و کدورت باطل را.

      پس در هرنقطه‌ عالم بستر بلاغ دیدید؛ بستر اسلام است؛ بستر حق است؛ بستر رسول‌الله است. خوب تا این‌جای کار همه‌چیز آمادست؛ پس مشکل ما در عدم استفاده از ظرفیت این‌ها چیست؟ سرقت؛ سارقانی از کفار این بستر را دزدیده‌اند؛ بستر فضای مجازی را از ما ربودند. حال که ربوده‌اند دارند علیه ما استفاده می‌کنند ولی اشتباه می‌کنند؛
      احتمالاً این ضرب‌المثل را که مال حلال به صاحب‌ش برمی‌گردد را نشنیده‌اند؛ این بستر آخرش پر پرواز مومنین می‌شود و این مال سرقتی را را از سارق بازمی‌ستانند؛ وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَهُ فَاقْطَعُوا أَیْدِیَهُمَا. مومنین دست سارق را طبق قرآن وظیفه دارند قطع کنند و مال سرقتی را به صاحب‌ش برگردانند و این مهم چطور حاصل می‌شود؟ با همان مکتب آیت‌الله که مکتب آوینی است. با فتح
      نظرات آیت‌الله در حوزه فتح بسیار نزدیک به آوینی است و بارها درسخنان‌ش به او اشاره می‌کند؛ اگر بگویم یک عنصر را از آوینی کامل گرفته؛ عنصر فتح است. آوینیِ فتحِ خون؛ قائم مقامی فتح فضای مجازی فتح رسانه. هردو اهل فتح‌اند. همه‌چیز عالم برای مومنین می‌خواهند و آن‌هم خوبش را برای مومنین می‌خواهند و می‌خواهند آن را فتح کنند. امروز خطاب به اعضای حاضر درجلسه گفتند: تلاش کنید که فتح کنید؛ فکر کنید چطور می‌توانید فتح کنید.
      او علاوه براینکه خود اهل فتح است؛ بقیه‌را هم به فتوح اندیشه دعوت می‌کند. عرفا می‌گویند هرانسانی در عالم مظهر یک اسم از اسامی خداست؛ احتمالا او مظهر اسم فتاح است. وهُوَ الفَتّاحُ العَلیم مفسرین این‌جا اختلاف دارند که فتاح اسم به معنی گشودن و گشایش است یا بسیار فتح کننده. من می‌گویم بسیار فتح کننده صحیح است تا بگویم آیت‌الله مظهر همین است خداست.


      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
آدرس: ساختمان مرکزی : قم بلوار شهید صدوقی بلوار فردوسی ساختمان نعیم
تلفن: روابط عمومی 09363521172
پست الکترونیک: oisc.majazi@gmail.com