پرچم جمهوری اسلامی ایران
   
 
    • در حوزه فضای مجازی نیاز به کرسی‌های آزاداندیشی داریم

      در حوزه فضای مجازی نیاز به کرسی‌های آزاداندیشی داریم

      در حوزه فضای مجازی نیاز به کرسی‌های آزاداندیشی داریم

      حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله شعبانی موثقی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان در بازدید از دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی، درباره وضعیت فضای مجازی در کشورمان و عدم نظارت بر آن گفت: «اینکه ما در عرصه فضای مجازی حکمرانی نداریم، بخشی از آن برمی‌گردد به اینکه ما در عرصه فرهنگ حکمرانی نداریم و فعالیت‌های فرهنگی از جنبه حکمرانی انجام نمی‎شود. در این جریانات اخیر، کسانی که در اغتشاشات حضور داشتند، دو سه سال کاملا در فضای مجازی بوده‌اند و در یک عالم انتزاعی رشد یافته و شکل گرفته‌اند و وقتی وارد دنیای حقیقی می‌شوند، چنین اتفاقاتی را رقم می‌زنند.»

      نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان:
      در حوزه فضای مجازی نیاز به کرسی‌های آزاداندیشی داریم
      حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله شعبانی موثقی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان در بازدید از دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی، درباره وضعیت فضای مجازی در کشورمان و عدم نظارت بر آن گفت: «اینکه ما در عرصه فضای مجازی حکمرانی نداریم، بخشی از آن برمی‌گردد به اینکه ما در عرصه فرهنگ حکمرانی نداریم و فعالیت‌های فرهنگی از جنبه حکمرانی انجام نمیشود. در این جریانات اخیر، کسانی که در اغتشاشات حضور داشتند، دو سه سال کاملا در فضای مجازی بوده‌اند و در یک عالم انتزاعی رشد یافته و شکل گرفته‌اند و وقتی وارد دنیای حقیقی می‌شوند، چنین اتفاقاتی را رقم می‌زنند.»
      امام جمعه همدان در ادامه با تاکید بر اینکه همه بر تدبیر برای ساماندهی فضای مجازی اتفاق نظر دارند، گفت: «اما در مورد اینکه چگونه باید حکمرانی در این فضا تعریف شود و چه باید کرد، اختلاف نظراتی وجود دارد و نیاز به مطالعه بیشتر دارد.»
      ایشان درباره سختی‌های پیش‌رو برای حکمرانی فضای مجازی در ایران گفت: «تبیین مباحث نظری حکمرانی در فضای مجازی چندان سخت نیست بلکه اعمال حکمرانی در فضای مجازی پیچیده و مشکل است؛ هم پیچیده است و هم اختلاف نظرهای زیادی درباره آن وجود دارد. الان نیاز به بستر گفتمانی و مناظره در فضای نخبگانی است که من ندیده ام؛ این گفتگوها می‌تواند کمک کند که آرام آرام به یک مبانی روشن دست یابیم.»
      حجت الاسلام و المسلمین شعبانی با تاکید بر نیاز به کرسی‌های آزاد اندیشی در حوزه فضای مجازی، درباره وظیفه دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی در شرایط کنونی گفت: «ما الان می‌گوییم می‌خواهیم فضای مجازی مدیریت شود اما نمی‌دانیم دقیقا چه می‌خواهیم. مثلا گاهی منظور از مدیریت، فیلتر کردن است و گاهی منظور حمایت از پیام رسان‌های داخلی؛ الان روشن نیست چه می‌خواهیم. خواسته‌های فعالان و صاحبنظران عرصه فضای مجازی کاملا متفاوت است. ما باید با گفتگو به یک جمع بندی برسیم و ببینیم به کجا می‌خواهیم برویم. شما به عنوان مرکز مطالعات باید بستر گفتگوهای علمی را فراهم کنید.»
      امام جمعه همدان در پایان با اشاره به غفلت مسئولین در مورد ساماندهی فضای مجازی و روشن نبودن مبانی حکمرانی فضای مجازی تاکید کرد: «در چنین شرایطی انتظار می‌رود شورای ملی فضای مجازی و زیر مجموعه‌هایش، تدبیرهایی را ولو از باب ضرورت بیندیشند و اجازه ندهند در این فضا هر اتفاقی رخ دهد.»
      در ابتدای این دیدار حاج حسینی، مدیر دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی ضمن معرفی دفتر و شرح وظایف آن، گزارشی از اقدامات و طرح‌های انجام شده ارائه داد.

      نظر کاربران
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
آدرس: ساختمان مرکزی : قم بلوار شهید صدوقی بلوار فردوسی ساختمان نعیم
تلفن: روابط عمومی 09363521172
پست الکترونیک: oisc.majazi@gmail.com