پرچم جمهوری اسلامی ایران
   
 
    • ویژگی متن باز بودن بیت کوین باعث شده که ریسک کاهش پیدا کرده و غرری در کار نباشد

      ویژگی متن باز بودن بیت کوین باعث شده که ریسک کاهش پیدا کرده و غرری در کار نباشد

      ویژگی متن باز بودن بیت کوین باعث شده که ریسک کاهش پیدا کرده و غرری در کار نباشد
      نوع رویداد: جلسات و مجامع
      سطح برگزاری: سراسری
      آدرس محل برگزاری: دفتر مطالعات اسلامی
      محورهای رویداد: سومین جلسه از سلسله جلسات رمز ارزها از منظر فقه و اقتصاد باحضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی خطیبی، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد موسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی(ره) و به همت دفتر مطالعات اسلامی وارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد.
      دکتر خطیبی در این نشست به بیان ویژگی‌های رمزارزها پرداخت و گفت‌: ما سعی داریم ویژگی‌هایی را بیان کنیم که بیشتر در مباحث فقهی کارایی دارند و مباحث فقهی را شفاف‌تر می‌کنند تا فقیه بتواند در این زمینه فتوا دهد. یکی از ویژگی هایی که درباره بیت کوین حائز توجه است، سرّی بودن هویت دارندگان بیت کوین است چرا که تنها راه شناسایی شما همان کیف پول شما است که اگر روی کیف پول اسم واقعی قرار ندهید مشکلی به وجود نخواهد آمد. این موضوع یکی از امتیازات بیت کوین برشمرده شده که افراد می‌توانند بدون اینکه هویت آنها فاش شود، بیت کوین را تملک کنند یا آن را بدون اطلاع شخص دیگری بفروشند. البته این امتیاز می‌تواند آسیب هایی هم داشته باشد و در زمینه پولشویی و قاچاق مورد استقبال قاچاقیان قرار گیرد. اگر چه لازم به ذکر است که این ویژگی بیت‌کوین‌ها می‌تواند در زمینه دور زدن تحریم‌ها هم مفید باشد.

      وی با بیان اینکه ویژگی دیگر شبکه بیت کوین که امنیت آن را فراهم آورده، متن باز بودن این شبکه است، تصریح کرد: نرم افزاری که در بیت کوین به کار برده شده، متن باز است. متخصصین در این خصوص توضیح داده‌اند که نرم افزار بیت کوین، یک نرم افزار بسته نیست که ندانیم درون آن چه چیزی وجود دارد، ممکن است نرم افزاری مثل ویندوز وجود داشته باشد که فقط شرکت مایکروسافت، کدهای اصلی نرم افزار را در اختیار دارد و به صورت متن بسته در اختیار ما قرار داده شده اما از اینکه چه چیزی داخل این نرم افزار وجود دارد و یا چه اطلاعاتی را کسب و ارسال می‌کند، اطلاع نداریم و نمی‌توانیم به درون نرم افزار دسترسی داشته باشیم چون کدهای لازم را نداریم، به خلاف بیت کوین که به گونه ای طراحی شده که افراد متخصص می‌توانند، متن نرم افزار را ببینند و حتی می‌توانند آن را ارتقاء دهند و تغییراتی در آن ایجاد کنند. این یکی از نکات جالب راجع به بیت کوین است اما شرط اعمال تغییرات و ارتقاء این است که اکثریت، تغییرات را قبول کنند اما اگر اکثریت، تغییرات را قبول نکردند و فقط یک بخش قابل توجه ای قبول کردند، آن‌ها یکی از شاخه هایی خواهند شد که از بیت کوین جدا می شوند. به عنوان مثال «بیت کوین کش» یک رمزارز است که ارزش آن بسیار کمتر از بیت کوین است ولی به واسطه همین ارتقاء نسخه نرم افزار که مورد تایید همه واقع نشد، جدا شد و کسانی که آن نسخه را قبول داشتند از نرم افزار پلتفرم اصلی بیت کوین جدا شدند و اسم آن را «بیت کوین کش» گذاشتند. از لحاظ فقهی، غرر باعث بطلان معامله و بیع هست و از لحاظ اقتصادی، اگر فعالیت اقتصادی ریسک بالایی داشته باشد، افراد وارد بازارها نخواهند شد در نتیجه ویژگی متن باز بودن بیت کوین باعث شده که ریسک کاهش پیدا کرده و غرری در کار نباشد.

      حجت الاسلام والمسلمین خطیبی ادامه داد: از مواردی که با امنیت شبکه بیت کوین مرتبط است، بحث کلید عمومی و خصوصی است. هر کسی که کیف پولی دارد، یک کلید عمومی دارد که شبیه یوزرنیم و پسورد است؛ یوزرنیم، کلید عمومی و پسورد هم کلید خصوصی است و افراد می‌توانند با کلید خصوصی خود، وارد نرم افزار شوند و کلید عمومی را هم در اختیار دیگران قرار می‌دهند تا اگر خواستند بیت کوینی به حساب آن‌ها واریز شود از طریق کلید عمومی یا شناسه اقدام کنند. این موضوع یکی از مواردی است که باعث اطمینان بخشی و امنیت بیت کوین است.

      عضو هیئت علمی گروه اقتصاد موسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه بحث ثبت اطلاعات در بستر بلاک چین از جمله ویژگی دیگری است که در مورد بیت کوین و رمزارزها قابل توجه می‌باشد، اظهار داشت: در مباحث قبلی بیان شد که بیت کوین جزو رمزارزهای غیر متمرکز است یعنی اطلاعات بیت کوین در یک سامانه خاصی ثبت نمی‌شود و افراد متعددی می‌توانند به صورت موازی در بستر شبکه بلاک چین اطلاعات را ثبت کنند. مجموع اطلاعاتی که طی این 14 سال فعالیت بیت کوین وجود دارد حدوداً چهارصد گیگ است.

      وی افزود: در بلاکچین برخی افراد نقش سرور را بازی می‌کنند و اطلاعات را ذخیره می‌کنند؛ در این سیستم تمام اطلاعات به شکل یک بلوک مثلا یک مگابایتی در می‌آید و به بلوک قبلی متصل می‌شود، این بلوک‌ها به صورت زنجیره وار به هم دیگر متصل می‌شوند و هر بلوکی که به بلوک قبلی متصل می‌شود باید به گونه ای باشد که اطلاعات به هم دیگر لینک شوند به این معنا که اگر تغییری در بلوک‌های قبلی داده شد این بلوک جدید نمی‌تواند به قبلی‌ها متصل شود. این موضوع یکی از نکات جالب فناوری بلاک چین هست که دسترسی و دستکاری در اطلاعات سابق را ناممکن می‌کند. در بیت کوین هر ده دقیقه یک بار تراکنش‌ها تایید می‌شود و اطلاعات حدود دو هزار و پانصد معامله در قالب یک بلوک به بلوک‌های قبلی می‌چسبد یعنی به یک پک یک مگابایتی تبدیل می‌شود و اطلاعات حدود دو هزار و پانصد معامله در این یک مگابایت موجود است و به بلوک قبلی متصل می‌شود. اطلاعاتی را که هر یک از این بلوک‌ها ذخیره کردند، یک تابع هش می‌گیرند. تابع هش، یک فناوری جدید هست که در سال‌های اخیر مورد استفاده قرار گرفته، به عنوان مثال میتوانید از هر فایل کامپیوتری یک تابع هش بگیرید و مطمئن شوید که این فایل کامپیوتری هیچ تغییری نکرده است. در بیت کوین، یک تابع هش از اطلاعاتی که به صورت بلوک در بستر بلاک چین ذخیره شده، گرفته می شود و این تابع هش به اطلاعات بلوک بعدی متصل می‌شود، این باعث می‌شود که اگر تغییری در آن اطلاعات ایجاد شود، بلوک جدید نتواند به آن‌ها متصل شود و بدین ترتیب امنیت افزایش پیدا خواهد کرد.

      حجت الاسلام والمسلمین خطیبی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در پیش روی بیت کوین‌ها هست، بحث افزایش مصرف برق و آلودگی محیط زیست است چرا که هزاران سیستم کامپیوتری در حال انجام عملیات‌های ریاضی برای پیدا کردن عدد نانس هستند و در نتیجه برق بالایی را مصرف می‌کنند؛ البته اخیرا روش دیگری به وجود آمده است که تحت عنوان استیکینگ انجام می‌شود که چنین مشکلاتی را ندارد.



      عناوین نشست ها :
      سخنرانان :
      مخاطبان:
آدرس: ساختمان مرکزی : قم بلوار شهید صدوقی بلوار فردوسی ساختمان نعیم
تلفن: روابط عمومی 09363521172
پست الکترونیک: oisc.majazi@gmail.com