پرچم جمهوری اسلامی ایران
   
 
    • وقتی مقام معظم رهبری اهمیت فضای مجازی را به‌اندازه اهمیت انقلاب اسلامی می‌دانند نشان‌دهنده این موضوع است که می‌بایست نگاه تمدنی نسبت به این فضا را بپذیریم

      وقتی مقام معظم رهبری اهمیت فضای مجازی را به‌اندازه اهمیت انقلاب اسلامی می‌دانند نشان‌دهنده این موضوع است که می‌بایست نگاه تمدنی نسبت به این فضا را بپذیریم

      وقتی مقام معظم رهبری اهمیت فضای مجازی را به‌اندازه اهمیت انقلاب اسلامی می‌دانند نشان‌دهنده این موضوع است که می‌بایست نگاه تمدنی نسبت به این فضا را بپذیریم
      نوع رویداد: جلسات و مجامع
      سطح برگزاری: سراسری
      آدرس محل برگزاری: قم - دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
      محورهای رویداد: به گزارش روابط عمومی دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی، نشست نقاط ضعف و قوت حکمرانی اسلام در فضای مجازی از سلسله نشست‌های علمی حکمرانی اسلام در فضای مجازی به همت دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی، به مناسبت سالروز تشکیل شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی(روز فضای مجازی) برگزار گردید.

      در این نشست، دکتر حسین مطلبی، رئیس پژوهشگاه فضای مجازی با اشاره به سرعت بالای تغییر و تحولات در عصر فضای مجازی، اظهار داشت: ما در ابتدا فضای مجازی را فضایی تفریحی می‌دیدیم اما در ادامه با پیشرفت‌های صورت گرفته، این فضا را یک فضای ارتباطی یک‌سویه تلقی کردیم مانند سایت‌های خبری که صرفاً منتشرکننده محتوا هستند. در ادامه‌ی پیشرفت‌های صورت گرفته، فضای مجازی را وسیله‌ای برای تعامل بین انسان، ماشین و انسان و ماشین مشاهده کردیم. امروزه می‌توان گفت وارد عصر جدیدی از زندگی انسان شده‌ایم که عصر فضای مجازی نام دارد چون دامنه تحولات به حدی بالاست که عرصه‌های مختلف زندگی انسان را متحول کرده و به‌نوعی دوره‌ای جدید در زندگی انسان به وجود آورده است. از طرفی در این عصر سرعت تحولات هم بسیار بالا است. در عصر صنعت، برخی کشورها پس از قرن‌ها وارد این عصر شدند اما تحولات عصر فضای مجازی چنان سریع بوده که بسیاری از انسان‌ها اکنون عملاً با استفاده از این فضا بخشی از زندگی خود را به پیش می‌برند درنتیجه سطح فراگیری فضای مجازی بسیار بالاتر از سطح فراگیری تحولات صنعتی بوده است.

      وی ادامه داد: بشر هرگز در این سطح از تحول واقع نشده بود و آن‌چنان دامنه تحولات بالاست که ما عملاً نتوانسته‌ایم برنامه‌ریزی‌های لازم برای مواجهه آرمانی در سطح جهانی داشته باشیم که البته این موضوع به تمام دنیا اختصاص دارد. در چنین شرایطی ما باید بسیاری از کارها در عصر پیشین را کنار بگذاریم و به سراغ تحولات عصر جدید برویم و این شرایط را به‌عنوان یک فرصت عصری نگاه کنیم. عقب‌ماندگی ما در عصر صنعت اکنون می‌تواند با فرصتی که در عصر جدید آمده، جبران شود که این امر مستلزم تغییر پارادایم و استفاده از این تحولات می‌باشد. این نوع برخورد، جایگاه ما در تحولات عصری را مشخص می‌کند و برای رسیدن به این امر، مطالعات نظری از اهمیت بالایی برخوردار است.

      رئیس پژوهشگاه فضای مجازی بابیان اینکه نگاه رهبر انقلاب به فضای مجازی بسیار پیشرو بوده و از نگاه بسیاری از متفکران این حوزه مترقی‌تر است، تصریح کرد: اینکه رهبری اهمیت فضای مجازی را به‌اندازه اهمیت انقلاب اسلامی می‌دانند نشان‌دهنده این موضوع است که نوع نگاه تمدنی نسبت به این فضا را بپذیریم اما عملاً در سطح مدیران و مسئولان، مقاومتی در برابر این قبیل تحولات عصری می‌بینیم به‌گونه‌ای که آنان متوجه اثرات فضای مجازی نیستند و نگاه‌ها تنها در حد دولت الکترونیک متوقف شده است. با این وجود اگر ما بخواهیم در فضای مجازی به‌عنوان یک کنشگر فعالیت کنیم باید در ابتدا این پدیده را یک فرصت تمدنی برای خود بدانیم که رهبر انقلاب هم به این موضوع اشاره‌کرده‌اند. لازم به ذکر است که فرصت به معنای این نیست که ما الزاماً در درون مزایای تحولات واقع شویم بلکه اگر از فرصت‌ها استفاده نکنیم، تهدیدات گریبان‌گیر ما خواهد شد.

      دکتر مطلبی با طرح این پرسش که آیا رویکرد اسلامی تأثیری در حل مسائل فضای مجازی دارد؟ گفت: در مرحله تعیین مسئله، اصل اسلام و مسلمان بودن خود را نشان می‌دهد به‌عنوان نمونه در حوزه روابط زن و مرد در فضای مجازی، اسلام و مسلمانی تأثیرگذاری خود را به منصه ظهور می‌رساند. همچنین اسلام، تأثیرگذاری به‌خصوص خود را بر اهداف متعالی ما در فضای مجازی خواهد گذاشت. نکته قابل‌توجه این است که امروز با کنشگری فعال می‌توانیم به خیلی از پارامترهای فضای مجازی شکل دهیم چراکه بسیاری از این پارامترها هنوز صلبیت پیدا نکرده است.

      وی افزود: ما در دین اسلام با یک نظام فکری مواجه هستیم که اجزای مختلف آن با همدیگر همخوانی دارد. زمانی که ما با فضای مجازی مواجه می‌شویم باید بتوانیم این همخوانی را به این حوزه تسری دهیم. نباید با مسائل فضای مجازی رویکردهای دفعی و کوتاه‌مدت داشته باشیم و اگر تاکنون این رویکرد را در پیش‌گرفته‌ایم نشان‌دهنده این است که ما در لایه نظری نتوانسته‌ایم مواجهه اسلامی با این فضا داشته باشیم و تفکر خود را به لایه‌های مختلف مسائل فضای مجازی تسری دهیم.

      رئیس پژوهشگاه فضای مجازی ادامه داد: اگر بپذیریم که وارد عصر جدیدی از زندگی انسان شده‌ایم، باید متناسب با این عصر به بازطراحی ابعاد مختلف دانش بشری خود بپردازیم. نمی‌شود ما یک مسئله از سطح فضای مجازی را با دانش عصر دیگری پاسخ دهیم و انتظار داشته باشیم این پاسخ کارآمد باشد! ما برای پاسخگویی به اقتضائات عصر جدید بایستی شبکه دانشی خود در حوزه‌های مختلف -همچون فلسفه، کلام، فقه، اقتصاد و ...- را ارتقا داده و یا تغییر ماهوی دهیم چراکه این شبکه دانشی متناسب با عصر دیگری تنظیم شده است. شبکه دانشی ما اصول و متغیرهایی دارد؛ مثلا قرآن و روایات جزو اصول ثابت ماست که از آن‌ها الگو بدست می‌آوریم و می‌توانیم آن‌ها را با متغیرات عصری خود هماهنگ کنیم. به‌عنوان نمونه باید در حوزه علم فلسفه و کلام، یک نوع بازنگری و ارتقا به‌تناسب مسائل مختلف عصر کنونی داشته باشیم. هوش مصنوعی یکی از مسائل روز عصر فضای مجازی است و ما با مسائل مختلفی در این حوزه مواجه هستیم که پیش از این اصلاً به آن فکر نمی‌کردیم و چالشی نداشتیم بنابراین لازم است تغییر نگرشی به علم فلسفه متناسب با این عصر داشته باشیم تا از پیشرفت‌های فنی این حوزه استفاده کرده و مسائل چالشی حل شود.

      عناوین نشست ها :
      سخنرانان :
      مخاطبان:
آدرس: ساختمان مرکزی : قم بلوار شهید صدوقی بلوار فردوسی ساختمان نعیم
تلفن: روابط عمومی 09363521172
پست الکترونیک: oisc.majazi@gmail.com