پرچم جمهوری اسلامی ایران
   
 
    • نقشه راه حکمرانی اسلام در فضای مجازی نیازمند نظریه فرهنگی مبتنی بر اسلام است

      نقشه راه حکمرانی اسلام در فضای مجازی نیازمند نظریه فرهنگی مبتنی بر اسلام است

      نقشه راه حکمرانی اسلام در فضای مجازی نیازمند نظریه فرهنگی مبتنی بر اسلام است
      نوع رویداد: جلسات و مجامع
      سطح برگزاری: سراسری
      آدرس محل برگزاری: قم - دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
      محورهای رویداد: به گزارش روابط عمومی دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی، نشست نقشه راه حکمرانی اسلام در فضای مجازی از سلسله نشست‌های علمی حکمرانی اسلام در فضای مجازی به همت دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی، به مناسبت سالروز تشکیل شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی(روز فضای مجازی) برگزار گردید.

      در این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر بشیری، استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تفاوت معنایی حکمرانی اسلام در فضای مجازی و حکمرانی اسلامی در فضای مجازی، اظهار داشت: حکمرانی اسلام در فضای مجازی به این معناست که اسلام در حال برپایی حکمرانی در فضای مجازی به‌صورت جهانی است اما حکمرانی اسلامی در فضای مجازی به معنای اسلامی کردن برخی بخش‌های حکمرانی کنونی فضای مجازی در جهان است درنتیجه این دو عبارت با یکدیگر متفاوت است و ما در این نشست به موضوع حکمرانی اسلام در فضای مجازی می‌پردازیم.

      وی ادامه داد: ما در نقشه راه حکمرانی اسلام در فضای مجازی، نقطه موجود و مقصد را به‌عنوان یک مسیر در نظر گرفته و این مسیر را به 200 قطعه پازل، تقسیم می‌کنیم که برای رسیدن به نهایت مسیر، باید به هر یک از این تکه‌ها رسید و به سمت اجرای آنان حرکت کرد. ازآنجایی‌که ما در موضوع حکمرانی اسلام در فضای مجازی، در میانه راه هستیم، باید پیش از همه، نظریه فرهنگی و سپس در ادامه نقشه راه و سپس نقشه بزرگ و یا همان BIG MAP را تدوین و طراحی کنیم.

      حجت‌الاسلام بشیری افزود: برای اینکه در فضایی توانمندی ایجاد کنم باید برای هرکدام از قطعات پازل نقشه راه، فضای کنشی ایجاد کنم. تکه‌های پازل نقشه بزرگ من دقیقاً همان تکه‌های پازلی است که در نقشه راه انجام می‌شود و آنجا به آن‌ها دست پیداشده، سپس آن‌ها را به‌صورت یک طراحی کنار هم می‌چینیم تا به آن هدف مطلوب خود برسیم.

      این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به بیان تعریف نظریه فرهنگی پرداخت و اظهار داشت: نظریه به‌عنوان یک عدسی عمل می‌کند که از پشت آن می‌توانید به جهان نگاه متفاوتی کنید به‌عنوان نمونه، نظریه شما در عرصه رسانه می‌گوید که رسانه تنها می‌تواند به عقاید گذشته افراد استحکام بخشد و توانمندی دیگری ندارد پس اگر از پشت این عدسی به حوزه رسانه نگاه کنید، در این عرصه به دنبال تغییر نگرش افراد نمی‌روید و تنها در راستای استحکام عقاید افراد حرکت می‌کنید درنتیجه این عدسی می‌تواند جهت‌گیری رسانه را تغییر دهد.

      وی گفت: ما در حکمرانی اسلام در فضای مجازی باید نظریه فرهنگی داشته باشیم و بدون این نظریه، حتی اگر به حکمرانی اسلام برسیم به‌صورت تصادفی رسیده‌ایم چراکه اصلاً نظریه‌ای در پشت این حکمرانی وجود ندارد؛ درعین‌حال اگر ما نظریه فرهنگی نداشته باشیم برای ما نظریه فرهنگی خواهند ساخت. رهبر انقلاب بیان دقیقی دارند که می‌فرمایند فرهنگ بستر حرکت هر جامعه است درنتیجه ژرف‌ساخت فرهنگ است و روساخت مسائلی همچون رسانه، اقتصاد و سیاست است. از طرفی کسی که می‌تواند نظریه فرهنگی ارائه دهد باید دو شاخصه داشته باشد؛ اولاً باید دنیا و ایران را بشناسد و تحلیل جامعه‌شناسانه و روان‌شناسانه برای جوامع ارائه دهد، ثانیاً اسلام‌شناس باشد تا خروجی‌های ذهن این فرد به‌عنوان نظریه فرهنگی استخراج شود. لازم به ذکر است که ما نظریه فرهنگی جهانی نداریم، اگرچه فکر باید جهانی باشد اما عمل باید محلی باشد.

      حجت‌الاسلام بشیری بیان کرد: با در نظر گرفتن این دو شاخصه، افرادی همچون امام خمینی(ره)، رهبر انقلاب، آیت‌الله جوادی آملی و علامه طباطبایی می‌توانند نظریه فرهنگی را تهیه و طراحی کنند. علامه طباطبایی در این عرصه بسیار پیشرو بوده‌اند به‌عنوان نمونه، نظریه اعتباریات ایشان می‌تواند پایه علوم انسانی اسلامی باشد و بدون علوم انسانی نمی‌توانیم در ساخت جامعه اسلامی اقدام مؤثری انجام دهیم.

      وی 4 سرفصل سیاست، آموزش، فرهنگ و اقتصاد را به‌عنوان مؤلفه‌های نظریه فرهنگی برشمرد و اظهار داشت: در سیاست، اولین موضوعی که علامه طباطبایی به آن توجه کرده است مفهوم استخدام است. مبنای شکل‌گیری جامعه در غرب، قرارداد اجتماعی است و این قرارداد است که صلح را بین افراد جامعه برقرار می‌کند اما علامه طباطبایی می‌فرماید پایه جوامع را مفهوم استخدام می‌سازد یعنی همه افراد جوامع، یکدیگر را به استخدام هم درمی‌آورند و این باعث شکل‌گیری گروه می‌شود، درنتیجه جامعه شکل خود را پیدا می‌کند. علامه طباطبایی استخدام را به مطلوب و غیر مطلوب تقسیم می‌کند. استخدام مطلوب، استخدامی است که بر اساس رضایت هردو طرف شکل گیرد و استخدام نامطلوب بر اساس جبر و نارضایتی شکل می‌گیرد. همبستگی، اهتدا و عدالت اجتماعی نیز از دیگر مطالب این حوزه از نگاه علامه طباطبایی است. ایشان می‌فرماید اگر می‌خواهید در جامعه هیچ گناه و اشتباهی صورت نگیرد باید عدالت اجتماعی را تقویت کنید، هرچقدر عدالت اجتماعی در جامعه تقویت شود، آن جامعه اسلامی‌تر می‌شود. به تعبیر علامه طباطبایی، زمانی که دوقطبی فقر مطلق و غنای مطلق در جامعه شکل می‌گیرد به همان میزان بین این دوقطبی گناه افزایش پیدا می‌کند.


      حجت‌الاسلام بشیری خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی در بحث آموزش، مباحثی همچون تزکیه، دانش، تعلیم و تعلم را مطرح کرده است. همچنین در بحث اقتصاد مفهوم برکت، عمران، آبادانی، رزق و روزی و در حوزه فرهنگ، موضوعاتی مانند ارتباط، سبک زندگی و انسجام فرهنگی مطرح‌شده است. این موارد مؤلفه‌هایی است که می‌تواند نقشه بزرگ و نقشه راه حکمرانی اسلام در فضای مجازی را ترسیم کند.

      عناوین نشست ها :
      سخنرانان :
      مخاطبان:
آدرس: ساختمان مرکزی : قم بلوار شهید صدوقی بلوار فردوسی ساختمان نعیم
تلفن: روابط عمومی 09363521172
پست الکترونیک: oisc.majazi@gmail.com