پرچم جمهوری اسلامی ایران
   
 
    • جنس حکمرانی اسلامی یک جنس حکمرانی دوسویه، هم از جهت حاکمیت و هم از جهت عموم مؤمنین است

      جنس حکمرانی اسلامی یک جنس حکمرانی دوسویه، هم از جهت حاکمیت و هم از جهت عموم مؤمنین است

      جنس حکمرانی اسلامی یک جنس حکمرانی دوسویه، هم از جهت حاکمیت و هم از جهت عموم مؤمنین است
      نوع رویداد: جلسات و مجامع
      سطح برگزاری: سراسری
      آدرس محل برگزاری: قم - دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
      محورهای رویداد: به گزارش روابط عمومی دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی، نشست مبانی حکمرانی اسلام در فضای مجازی از سلسله نشست‌های علمی حکمرانی اسلام در فضای مجازی به همت دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی، به مناسبت سالروز تشکیل شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی(روز فضای مجازی) برگزار گردید.

      در این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر رضاییان، استاد حوزه و دانشگاه بابیان اینکه ظهور اخلاق و ارزش ازجمله مقدمات اصلی حکمرانی اسلامی است که سرنوشت دولت کریمه را در تجلی تام و تمام آن مشخص می‌کند ، اظهار داشت: ما در یک نگاه هستی شناسانه و نگاه ارزشی به مبانی حکمرانی اسلامی با یک مؤلفه‌ای مواجه هستیم و آن این است که در این نوع حکمرانی، یک حیث جمعی مجموعی لحاظ شده است. اگر بخواهیم این موضع را در قالب مثال بیان کنیم مشاهده می‌کنیم که در بین اعمال و سلوک دینی مثل حج و نماز جماعت، بناست که گروه و مجموعه به سرانجام برسد و نوعی هم‌افزایی عمومی در آن لحاظ شده لذا شارع مقدس به این امر اهتمام ورزیده که همه افراد حاضر در آن مجموعه به فوز برسند. این موضوع زمانی محقق می‌شود که حیث ارتباطی بین افراد، یک حیث ارتباطی وثیق باشد و اکنون ما در دورانی زندگی می‌کنیم که جز فضای مجازی، برای این عده و عُده در فضای عمومی جهان بستری مهیا نیست. پس حکمرانی مورداشاره، نیازمند این حیث ارتباطی است و این حیث ارتباطی حیث جمعی و مجموعی است.

      وی ادامه داد: غایت حکمرانی این است که این امت واحده با آن فضای حکمرانی، به اهداف خود برسند و آن اهداف، مبانی ارزش شناختی است. نکته مورد تأمل آنجاست که ابزارهای ما برای رسیدن به مقصد دارای ارزش جایگزین می‌شوند یعنی یک راه بر راه دیگری ارزش بیشتری پیدا می‌کند. به‌عنوان‌مثال، ممکن است ما قصد سفر فوری و سریع به کربلا داشته باشیم، در این صورت هواپیما موضوعیت پیدا خواهد کرد چون ما را سریع‌تر به مقصد می‌رساند اما اگر در این سفر، تأنّی و تأمل موضوعیت داشته باشد -همچون پیاده‌روی اربعین- در این صورت پای پیاده نسبت به بقیه راه‌های رسیدن به مقصد ترجیح پیدا خواهد کرد.

      دکتر رضاییان افزود: در نگاه ارزش شناختی دین، وقتی مردم به‌عنوان امت واحده لحاظ می‌شوند، وصول آن‌ها به مقصد بدون حیث ارتباطی محقق نمی‌شود بنابراین، فضای مجازی به‌عنوان یک ابزار، ضرورت پیداکرده و دارای اهمیتی از حیث وصول ما به اهداف شده است لذا با این دو جهت، باید به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم. اهتمام ویژه مطلقاً به معنای بستن، باز کردن یا این قبیل تعابیر سیاسی نیست بلکه منظور ما، اهمیت این ابزار است. این اهمیت نیازمند یک نگاه دقیق و سپس ورود آن به عرصه تعاملات کلی و جهت‌دار در عرصه حکمرانی اسلامی هست.

      این استاد حوزه و دانشگاه بابیان اینکه جنس حکمرانی اسلامی یک جنس حکمرانی دوسویه، هم از جهت حاکمیت و هم از جهت عموم مؤمنین است، تصریح کرد: ضرورت دارد مراقبه شخصی هم لحاظ شود به این معنا که میزان تعامل ما با آن مشخص شود تا از بقیه اهداف دور نشویم.

      وی خاطرنشان کرد: اگر بستر فضای مجازی، بستری است برای حیث ارتباطی ذکرشده -یعنی برای رساندن ما به ارتباط زیبای انسانی و توحید ناب-، پس ارتباط من با افراد مختلف، از این بستر ارزش خودش را پیداکرده است اما اگر خللی دراین‌ارتباط ایجاد شد، دیگر ارزش پیدا نخواهد کرد و نکاتی که بیان شد، حکم را برمی‌گرداند بنابراین تمام آنچه بیان شد، بستر حکم بود و این حکم منوط به این است که بستر را چگونه فهم کنیم.
      عناوین نشست ها :
      سخنرانان :
      مخاطبان:
آدرس: ساختمان مرکزی : قم بلوار شهید صدوقی بلوار فردوسی ساختمان نعیم
تلفن: روابط عمومی 09363521172
پست الکترونیک: oisc.majazi@gmail.com